Forbrukertilsynet informerte for kort tid siden at de ser svært alvorlig på resultatene fra en kontroll de nylig gjennomførte i tilknytning til Åpenhetsloven.
Oppsummering
Virksomheter forventes å etterleve internasjonale standarder for næringsliv og menneskerettigheter.
- Åpenhetsloven pålegger større virksomheter å gjøre aktsomhetsvurderinger av egen virksomhet, leverandørkjede og forretningspartnere.
- Hensikten er å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og at informasjon om disse forholdene skal være tilgjengelig for alle.
- Det er over ett år siden loven trådte i kraft. Én femtedel av de kontrollerte virksomhetene mangler fortsatt redegjørelse på sine nettsider.
Loven pålegger større virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger av egen virksomhet, leverandørkjede og forretningspartnere for å sikre etterlevelse og respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Av de 500 kontrollerte virksomhetene, bryter så mange som én femtedel kravet om å offentliggjøre en redegjørelse på nettsidene sine innen fristen 30. juni hvert år. Forbrukertilsynet informerte at de 500 kontrollerte virksomhetene var valgt ut tilfeldig, uavhengig av bransje og størrelse.
Forbrukertilsynet ser alvorlig på ovennevnte situasjon, og over 100 virksomheter som mangler redegjørelse, har mottatt brev fra tilsynet. Barne- og familieminister Kjersti Toppe uttrykker bekymring og påpeker at virksomhetene har hatt tilstrekkelig tid til å forberede seg.
For øvrig opplyser Forbrukertilsynet at de fleste kontrollerte virksomheter har publisert redegjørelser, men det er av varierende kvalitet. Noen redegjør lite for negative forhold og mangler informasjon om iverksatte eller planlagte tiltak. Mange er en del av konsern, noe som kompliserer klarhet rundt hvilke enheter redegjørelsen dekker. Forbrukertilsynet påpeker også at mange virksomheter synes å ha løst arbeidet med aktsomhetsvurderingene ved å sende ut skjemaer, Code of Conduct eller lignende, uten at de jobber videre med konkret risiko og tiltak.
Forbrukertilsynet har sendt brev til virksomhetene uten redegjørelse og vil vurdere veiledning gitt ved eventuelle fremtidige tilsyn eller sanksjoner. De understreker viktigheten av redegjørelsesplikten i Åpenhetsloven og tilsynet påpeker også at ved brudd på loven kan Forbrukertilsynet gi forbud- og påbudsvedtak, og tilsynet kan også gi økonomiske sanksjoner i form av tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr. Tilsynet vil fortsette å overvåke implementeringen av loven og vurdere kvaliteten på virksomhetenes arbeid med aktsomhetsvurderinger og redegjørelser.
Hvordan kan SANDS bistå?
Åpenhetsloven legger opp til at virksomhetene må ha eierskap til sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger. Samtidig forutsetter Åpenhetsloven at det bygges kompetanse og at virksomhetene må gjøre en grundig jobb med oppdatering av rutiner, retningslinjer og malverk. Vi tror derfor på en modell hvor virksomheten har en aktiv deltakelse i prosjektet. Gjennom tett dialog og oppfølging kan SANDS lære opp, veilede, og kvalitetssikre virksomhetens arbeid. Vi kan også ta del i prosjektgruppen eller påta oss ansvaret for prosessen dersom ønskelig. Vår bistand tilpasses selvfølgelig den enkelte virksomhets behov og ressurssituasjon.
Ta gjerne kontakt dersom din bedrift har spørsmål angående dette.