I dag, 16. mai 2024, har Anskaffelsesutvalget lagt frem del II av sitt lovforslag om offentlige anskaffelser i NOU 2024: 9. Anskaffelsesregelverket legger rammene for inngåelsen av offentlige kontrakter for over 700 milliarder kroner årlig, og berører store deler av næringslivet og offentlig sektor. Lovforslaget fokuserer på endringer i reglene om håndhevelse av regelverket, og bedre ivareta hensyn som sikkerhet, beredskap og hensynet til lokale leverandører.
Vi oppsummerer de viktigste forslagene i NOU 2024: 9 her.
1. Styrket håndheving av reglene
De viktigste endringene som foreslås gjelder håndhevelse av regelverket. Utvalget gjør flere grep med sikte på at regelbrudd skal rettes opp før kontrakt inngås. De viktigste forslagene går ut på å gjøre KOFAs avgjørelser bindende, at klager til KOFA automatisk hindrer kontraktsinngåelse til saken er avgjort (automatisk suspensjon), og at klager får dekket kostnadene dersom klagen gis medhold på nærmere vilkår.
Samtidig foreslås det endringer som skal begrense de rettslige tvistene etter at kontrakten er inngått. Sentralt i denne sammenheng er at muligheten til å kreve erstatning for tapt fortjeneste bortfaller hvis grunnlaget for kravet er feil som kunne og burde vært anført før kontrakten ble inngått.
Dette hovedgrepet fra lovutvalget kan få uønskede effekter, som at kontraktsinngåelse oftere forsinkes. Totalt sett er det likevel flere positive sider, og vi tror effekten av den foreslåtte endringen blir sterkere håndhevelse av regelverket. Selv om det trolig blir flere rettslige prosesser, vil prosessene trolig kreve mindre ressurser og bli mer effektive enn i dag. Forslagene reduserer behovet for kostbare forføyningssaker, og begrenser antallet saker der oppdragsgiver må betale fortjeneste både til leverandøren som fikk kontrakten, og til den som skulle fått den.
Forslaget styrker også håndhevelsen av ulovlige direkteanskaffelser, som anses som de groveste bruddene på regelverket. Konkurransetilsynet skal føre tilsyn med at oppdragsgivere overholder kunngjøringsplikten, og kan både ilegge overtredelsesgebyr og fremme sak til KOFA om at en kontrakt skal kjennes «uten virkning». Denne sanksjonen gjøres til hovedreaksjon mot ulovlige direkteanskaffelser, igjen med formål om å reparere regelbrudd. Når sanksjonen kan ilegges av KOFA, og ikke kun domstolene som i dag, øker sanksjonens aktualitet betydelig. Med større makt følger større ansvar, og endringene vil etter vårt syn også kreve tiltak for å styrke KOFA.
2. Avklaringer om når konkurranser kan og skal avlyses
Reglene om avlysning av konkurranser har vært uklare og vanskelige å praktisere. Oppdragsgivere vil fortsatt ha rett til å avlyse en konkurranse ved «saklig grunn», og utvalget gir nærmere veiledning om hva som ligger i dette. Plikt til å avlyse konkurransen skal lovfestes, og NOU-en gir nærmere veiledning om når slik plikt inntrer. Forslagene sikrer også mer effektive avklaringer av om det er lovlig å avlyse, og det foreslås en frist på 10 dager for å klage på beslutningen.
3. Status quo for reglene om avvisning av leverandører og tilbud?
Forslaget inneholder også en gjennomgang og oppdatering av reglene om avvisning av leverandører og tilbud. Disse reglene er grunnlaget for flest klagesaker og rettslige tvister, og disse kapitlene av utredningen vil bli grundig lest og diskutert. Mange hadde nok håpet at utvalget, spesielt når det gjelder spørsmålet om «vesentlige avvik», ville gi tydeligere føringer enn det forslaget inneholder. Men enkelte omstridte spørsmål blant avvisningsvurderingene, for eksempel knyttet til tidspunktet for oppfyllelse av kravspesifikasjonen, er foreslått løst på en egnet måte i forslaget.
4. Andre temaer
Utvalget behandler også andre temaer i utredningen, som ivaretakelsen av lokale leverandører, tiltak for å styrke hensynet til sikkerhet og beredskap, og kommenterer åpenhet om eierskap og skatt i offentlige anskaffelser.
5. Oppsummering
Førsteinntrykket av utredningen er at utvalget har foreslått hovedgrep som på egnet måte svarer på viktige utfordringer ved dagens anskaffelsespraksis. Lovforslaget inneholder veiledninger og klargjøringer som skal forebygge feil, og når feil begås skifter forslagene fokus til ordninger som reelt og effektivt kan reparere dem. Et slikt skifte bør være velkomment både for oppdragsgivere og leverandører. Berørte aktører må nå studere forslagene nærmere, og gripe sjansen til å påvirke den endelige anskaffelsesloven.
SANDS Webinar | Nytt anskaffelsesregelverk – NOU del II
Vi inviterer til webinar 21. mai for de som vil høre mer om lovforslaget. Meld deg på idag. Vel møtt!
Ny lov om offentlige anskaffelser — Andre delutredning
Les andre delutredning på regjeringen.no, her: NOU 2024: 9 - regjeringen.no