Transaksjoner mellom nærstående – slik følger du aksjeloven

Transaksjoner mellom nærstående kan skape utfordringer for selskaper, spesielt når det gjelder å overholde aksjelovens krav og begrensninger. I denne artikkelen går vi gjennom de viktigste reglene som gjelder for slike transaksjoner, samt hva man bør være oppmerksom på for å unngå potensielle problemer.

Grunnprinsipper for transaksjoner mellom nærstående

Utgangspunktet for transaksjoner mellom nærstående er at de skal være basert på vanlige forretningsmessige vilkår. Hvis en avtale inngås på betingelser som avviker fra markedsprisen, kan dette føre til at transaksjonen blir ansett som en ulovlig utdeling etter aksjeloven. Selskaper som regelmessig gjennomfører transaksjoner med aksjeeiere eller andre nærstående, eller som planlegger slike transaksjoner som involverer store verdier, bør derfor være spesielt oppmerksomme på å sikre at transaksjonene reflekterer reelle markedsforhold. Det er også avgjørende at transaksjonene ikke gir urimelige fordeler (tilsiktet eller ikke) til aksjeeierne på bekostning av selskapet.

Det er også viktig å merke seg at vesentlige avtaler mellom konsernselskaper, og alle avtaler mellom selskapet og en aksjeeier i selskaper med bare én aksjeeier, etter loven skal være skriftlig.

Eksempler på transaksjoner mellom nærstående

Transaksjoner mellom nærstående kan ha mange former, og motivasjonen for slike transaksjoner vil variere. Noen eksempler kan være utveksling av tjenester, som administrasjonstjenester eller andre driftsrelaterte tjenester. Det kan også være likviditetsdeling via ulike former for konsernkontoordninger eller rene pengelån. Andre eksempler er overdragelse av driftsmidler og andre eiendeler som maskiner, kjøretøy eller eiendom, samt betaling for utnyttelse av immaterielle eiendeler som lisensiering av patenter eller varemerker.

Det er viktig å være oppmerksom på at brudd på aksjelovens regler på dette området kan få alvorlige rettsvirkninger. Dersom en transaksjon ikke er gjennomført i tråd med loven, kan avtalen bli ugyldig, eventuelt innebære en ulovlig utdeling.  Selskapet kan da bli pålagt å tilbakeføre verdiene som er blitt utdelt ulovlig. For lån og sikkerhetsstillelse gjelder også særlige begrensninger etter aksjeloven kapittel 8. Skattelovens internprisingsregler vil også være viktige å ta i betraktning – særlig ved kontrollerte transaksjoner utover landegrensene.

Krav til saksbehandling etter aksjeloven

Aksjeloven stiller strenge krav til saksbehandlingen av transaksjoner mellom nærstående. Før avtalen inngås, skal styret vurdere og godkjenne avtalen, og det skal utarbeides en redegjørelse som bekrefter at avtalen er i selskapets interesse, at det er rimelig samsvar mellom partenes ytelser, og at selskapets krav til forsvarlig egenkapital og likviditet er oppfylt. Denne redegjørelsen skal bekreftes av revisor, og meldes til Foretaksregisteret.

Unnlatelse av å overholde disse saksbehandlingsreglene kan som nevnt innebære at en avtale blir ugyldig.

Det er imidlertid viktig å merke seg at det er mulig å gjennomføre saksbehandlingen i etterkant av avtaleinngåelsen, om nødvendig. Det er altså ikke for sent å overholde loven selv om avtale allerede er inngått.

Alternative transaksjonsformer

Kravet til markedsmessige betingelser innebærer som regel enten en betalingsforpliktelse eller etablering av gjeld mellom avtalepartene. Dersom selskapene ikke har tilstrekkelig egenkapital eller likviditet, eller dersom en overføring innebærer en skattepliktig realisasjon, kan alternative transaksjonsformer vurderes.

For enkeltstående overføring av eiendeler, forpliktelser eller virksomhet, kan reglene om fisjon og fusjon benyttes. En annen mulighet er kapitalforhøyelse med tingsinnskudd, hvor eiendeler overføres som aksjeinnskudd. Ved tingsinnskudd unngår man vederlagsproblematikken, ettersom vederlaget består av aksjer. Dersom selskapet har tilstrekkelig fri egenkapital, kan også utbytte med tingsutdeling være et altenativ. Konsernbidrag bestående av eiendeler eller penger kan også være en løsning der verdier skal overføres innenfor et konsern.

Viktigheten av korrekt dokumentasjon og veiledning

Transaksjoner mellom nærstående kan være komplekse og kreve grundige vurderinger for å sikre at de er i samsvar med aksjelovens regler. I tillegg til aksjerettslige spørsmål, må man også ta hensyn til regnskaps- og skattelovgivning, som også kan ha betydning for behandlingen av slike transaksjoner. Det er derfor viktig å søke rådgivning for å sikre at transaksjonene er korrekt dokumentert, godkjent og gjennomført i tråd med gjeldende lovgivning.

Hvis du har spørsmål eller trenger bistand, kan vi i SANDS bistå med skreddersydd rådgivning. Vi har lang erfaring med slike saker og kan hjelpe deg med å navigere de juridiske kravene for å sikre at dine transaksjoner er i samsvar med loven.

Har du spørsmål eller trenger bistand?

Vi kan bistå med skreddersydd rådgivning. Vi har lang erfaring med slike saker og kan hjelpe deg med å navigere de juridiske kravene for å sikre at dine transaksjoner er i samsvar med loven.