Regjeringen tar grep for å tilpasse konsesjonssystemet til økt energibehov og et kraftsystem i endring.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) forventer kraftig forbruksvekst og lite ny kraftproduksjon frem mot 2030. Samtidig har krigen i Ukraina påvirket energimarkedene i Europa og ført til høye kraftpriser i Norge.
De foreslåtte endringene skal effektivisere konsesjonsbehandlingen og gi realistiske kraftprosjekter økt prioritet.
Gjeldende regulering
I Norge kreves det konsesjon for å kunne bygge, eie og drive et kraftverk eller nettanlegg. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) behandler konsesjonssøknader, og slik behandling er et sentralt virkemiddel for å sikre god og bærekraftig ressursutnyttelse.
I dag mangler NVE eksplisitt hjemmel for å avslutte behandling av saker i meldingsfasen. Etter gjeldende regulering er NVE pålagt å behandle konsesjonssøknader frem til avslag. I praksis medfører dette en omfattende og ressurskrevende saksbehandling av urealistiske prosjekter, som påfører alle involverte parter unødvendige kostnader og belastning.
Alternativet er at saken stilles i bero, men dette innebærer en uavklart situasjon som kan være uheldig for annen arealbruk.
Hva innebærer det nye forslaget?
Det nye forslaget åpner for at konsesjonsmyndighetene i visse tilfeller kan avslutte behandling av en melding. En forutsetning er at forslagsstiller gis veiledning og anledning til å uttale seg før en sak avsluttes i medhold av den nye bestemmelsen. Den foreslåtte endringen vil omfatte alle søknader om å bygge ut kraftproduksjon og strømnett.
Det er kun i noen tilfeller en slik tidlig avslutning vil være aktuelt, og departementet foreslår at en sak kan avsluttes i meldingsfasen dersom:
- forslagsstiller er bortfalt, besluttet oppløst eller tatt under konkursbehandling,
- det planlagte tiltaket helt eller delvis er plassert i et område som er omfattet av vernevedtak etter naturmangfoldloven eller Stortingets vedtak om vern av vassdraget, hvis tiltaket kan innvirke på verneverdiene,
- det planlagte tiltaket helt eller delvis er plassert i et område hvor det er særlig fare for naturskade, eller
- det planlagte tiltaket klart vil medføre vesentlige negative virkninger for miljø eller annen arealbruk.
Behandling skal ikke kunne avsluttes på grunn av faktiske forhold som i vesentlig grad kan belyses gjennom konsekvensutredning. Forslaget medfører likevel en risiko for at prosjekter avsluttes på grunnlag av et uriktig eller mangelfullt kunnskapsgrunnlag. Beslutning om å avslutte behandling treffes ved enkeltvedtak, og avgjørelsen skal begrunnes.
Forslagene sendes nå på høring, med høringsfrist 30. august 2024.
Har du noen spørsmål vedrørende forslaget?
Ta gjerne kontakt med oss.