Prosjektsamarbeid i anbudskonkurranser

Store norske infrastrukturprosjekter som lyses ut på offentlig anbud krever betydelig finansiell kapasitet, store personellressurser og et bredt spekter av fagkompetanse. Dette gjør det utfordrende for mange aktører å konkurrere om de største offentlige anskaffelsene. 

Prosjektsamarbeid kan være en løsning som ikke bare bidrar til samfunnsøkonomisk effektivitet, men også til økonomisk lønnsomhet for din bedrift.

Hva er prosjektsamarbeid?

Gjennom prosjektsamarbeid kan én eller flere bedrifter samarbeide om å gi et felles tilbud på hele eller deler av en offentlig eller privat anbudskonkurranse. Slike samarbeid kan gjennomføres på flere måter og gir nye muligheter for bedrifter som ellers ikke ville hatt kapasitet til å håndtere store prosjekter alene.

Men det er viktig å være klar over at det å trå feil når det gjelder vurdering av lovlighet ved prosjektsamarbeid kan føre til alvorlige konsekvenser. Ifølge konkurranseloven er nemlig samarbeid som har til formål eller virkning å begrense konkurransen forbudt.

Hvor går grensen mellom lovlige og ulovlige prosjektsamarbeid?

Europakommisjonens nye retningslinjer for samarbeid mellom konkurrenter gir veiledning om når prosjektsamarbeid og anbudssamarbeid kan inngås lovlig.

Et sentralt spørsmål er om de samarbeidende selskapene anses som konkurrenter. Dette er ikke tilfellet dersom samarbeidet gjør det mulig for dem å delta i et prosjekt de ikke realistisk kunne ha gjennomført alene.

Hvis selskapene etter en slik vurdering ikke må anses å være konkurrenter, er samarbeidet som hovedregel lovlig.

Vurderingen av om bedriftene er konkurrenter legger vekt på blant annet:

  • Kravene i konkurransegrunnlaget, herunder:
    - om man kan by på hele eller deler av kontrakten.
  • partenes størrelse og kapasitet, og
  • om partenes kompetanse er komplementær eller overlappende.

Selv om bedriftene er konkurrenter, kan samarbeidet være lovlig hvis de konkurransebegrensende virkningene oppveies av effektivitetsgevinster som samarbeidet skaper. Eksempler på slike gevinster kan være lavere priser, økt kvalitet eller et større utvalg av tjenester eller produkter. 

Det er strenge vilkår for at slike samarbeid skal være lovlige, og Europakommisjonens retningslinjer gir nærmere veiledning om dette. De samme retningslinjene inkluderer også et kapittel om bærekraftsamarbeid, som kan være spesielt relevant i sammenheng med det grønne skiftet.Det er viktig å merke seg at det er bedriftene selv som må dokumentere at de oppfyller lovens krav. Dette innebærer en viss grad av risiko, og bruk av «effektivitetsgevinst-unntaket» krever komplekse juridiske og økonomiske vurderinger. Dersom konkurrenter vurderer å inngå prosjektsamarbeid, anbefales det derfor å søke juridiske råd. SANDS’ konkurranserettsadvokater står klare til å bistå med slike vurderinger.