Nå er tiden kommet til linjekonsortier

I konkurranserettslig sammenheng har shipping tradisjonelt vært underlagt særlige og mer lempelige konkurranseregler og håndhevelsesregler. I de senere år har dette endret seg og stadig flere av særreglene er blitt opphevet. For en tid tilbake ble trampfart underlagt effektiv håndhevelse av EUs konkurranseregler, hvilket førte til at de fleste «shipping pools»-avtalene måtte opphøre.

Nå er tiden kommet til linjekonsortier.

Av vedlagte lenke fremgår det at gruppefritaket for linjekonsortier vil utløpe med endelig virkning den 25. april 2024. Dette betyr at alle linjerederier som deltar i linjekonsortia, må foreta en egen vurdering av om dette samarbeidet kan fortsette under de generelle konkurransereglene eller andre gruppefritak (særlig fritaket for spesialiseringsavtaler).

Et linjekonsortium er et samarbeid mellom to eller flere uavhengige linjerederier om å koordinere tilbudet av transporttjenester på bestemte transportkorridorer og minner på mange måter om de gamle pool-avtalene innen trampshipping. Slike avtaler klassifiseres som et samarbeid mellom konkurrenter og kan raskt føre til en begrensning av konkurransen i strid med konkurransereglene, fordi tilbudet i markedet koordineres blant deltagere som potensielt ville konkurrert om å tilby den samme transporttjenesten.

Ifølge Kommisjonen opererte det i 2020 inntil 43 linjekonsortier på transportkorridorer som berørte EU. Det avgjørende for Kommisjonens håndhevelseskompetanse – og dermed behovet for en konkurranserettslig vurdering – er om samarbeidet i linjekonsortier kan påvirke konkurranseforholdene i EØS. Det er dermed ikke sentralt om rederiene har hovedkontor utenfor EØS eller hvilke flaggstater som er involvert.

Vi tilbyr moderne, kostnadseffektiv og høyt kvalifisert prosjektrådgivning uavhengig av jurisdiksjon og geografi. SANDS kan bistå med den konkurranserettslige vurderingen dersom det er behov for å vurdere deltagelse i et linjekonsortium.

SANDS Blue

Felles for selskaper med virksomhet knyttet til sjø og hav er at de har behov for rådgivning innenfor en rekke juridiske fagfelt. Dette kan mange advokatfirmaer tilby. SANDS kan i tillegg tilby noe mer. Med kontor i seks av de største kystbyene, kjenner vi næringene fra innsiden. Vi kjenner både utfordringene og problemstillingene som havnæringene møter, og hvilket handlingsrom som finnes innenfor regelverket.

På denne siden kan du finne informasjon om juridiske problemstillinger som er særlig aktuelle for de "blå" næringene.