Sjekk ut den ferskeste satsingen på bærekraftige produkter – Made In Norway, en ny nasjonal merkeordning. Opphavsmerket ble lansert av næringsminister Jan Christian Vestre i januar 2024 og er en viktig del av “Hele Norge Eksporterer”-reformen.
I pressemeldingen på regjeringens nettsider uttaler Vestre at:
«Norske bedrifter har svært gode produkter og løsninger, men nordmenn er ikke alltid like gode til å selge disse gode produktene og løsningene. I mange internasjonale markeder vil det kunne ha stor verdi for en bedrift eller et produkt å tydelig kunne kobles til Norge»
Men hvordan får du tilgang til dette eksklusive merket? Vel, det er visse vilkår som at produksjonen må foregå i Norge og krav om ansvarlighet, samt at løsningen bidrar til minst ett av FNs bærekraftsmål. I tillegg må det betales en avgift for å bruke merket. Det er Innovasjon Norge som gir tillatelse til å bruke opphavsmerket.
I første omgang testes en pilot for merkevareordningen, og man kan registrere sin interesse allerede nå for å være blant de første bedriftene som eventuelt får bruke merket. Ordningen vil trolig være i drift i løpet av første halvdel 2024.
Vi har stor tro på denne ordningen. Mange selskaper har allerede etablert norske assosiasjoner som en del av sin markedsstrategi, og dette merket gir dem et nytt kraftig verktøy. Det er på tide å dra nytte av den unike verdien som ofte følger med å være knyttet til norsk opphav.