Forbrukere får styrket sin rett til å betale kontant

Sedler og mynter er såkalt «tvungent betalingsmiddel» i Norge. Det går frem av sentralbankloven der det også står at ingen har plikt til å ta imot «mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling».

Det har også vært regler i finansavtaleloven om at forbruker alltid har rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren. Rekkevidden av denne bestemmelsen har vært uklar.

Utfordringer med kontanthåndtering

Håndtering av kontanter er dyrt, kan innebære en sikkerhetsrisiko og kan bidra til å holde liv i en svart økonomi. Stadig flere virksomheter har derfor gått over til å være kontantfrie. Det har vært diskutert hvor langt plikten til å tilby kontantbetaling rekker, og om kontantfrie virksomheter er lovlige eller ikke.

Styrking av forbrukerens rett til kontantbetaling

Fra 1. oktober er forbrukerens rett til kontantbetaling styrket, og reglene om dette er blitt klarere. En ny bestemmelse i finansavtaleloven innebærer at næringsdrivende er forpliktet til å godta betaling med kontanter fra forbrukere ved salg av varer og tjenester i fysiske salgslokaler som er fast etablert. Dette vil typisk gjelde for vanlige butikker som selger varer, og restauranter, hoteller, treningssentre o.l. som selger tjenester fra fysiske salgslokaler. Utsalgssteder som kiosker og food trucks der kundene står utendørs er ikke omfattet. Det er heller ikke pop up-butikker, loppemarkeder, festivaler, torghandel og lignende utsalgssteder som ikke selger varer og tjenester til forbrukere på fast basis.

Begrensninger og unntak

Plikten til å tilby kontantbetaling gjelder når den næringsdrivende er til stede og har en rolle i handelen. Selvbetjeningsbutikker og salg fra automater faller dermed utenfor. Det gjør også salg fra lokaler som bare en begrenset personkrets har tilgang til, for eksempel lukkede arrangementer og bedrifts- og skolekantiner. Retten til å betale kontant gjelder opp til og med kr. 20 000. For salg over beløpsgrensen står den næringsdrivende fritt til å avvise kontantbetaling. Næringsdrivendes plikt til å tilby kontantbetaling gjelder bare når betaling for varen eller tjenesten gjennomføres i salgslokalet. Varer som bestilles og betales på internett er dermed ikke omfattet. Når forbruker reserverer varer på nett, men henter og betaler den i salgslokalet, gjelder plikten til å tilby kontantbetaling.

Tilsyn og fremtidige konsekvenser

Forbrukertilsynet fører tilsyn med at næringsdrivende oppfyller plikten til å tilby kontantbetaling. Fra 1. januar 2025 kan Forbrukertilsynet ilegge overtredelsesgebyr ved brudd på kontantplikten. Det gjenstår å se om lovendringen vil få følger for forbrukeres valg av betalingsmåte. Norge ligger allerede på verdenstoppen når det gjelder bruk av digitale betalingsmidler som kort og Vipps. Det er klart at det nye regelverket vil få betydning og innebære kostnader for virksomheter som kun har basert seg på andre betalingsløsninger enn kontanter.

Kontaktinformasjon for bistand

Ta kontakt med Petter Bjerke eller Kristine Farstadvoll om du trenger bistand til gjennomgang og revidering i egne avtalevilkår eller har øvrige spørsmål knyttet til forbrukervern og forbrukervilkår.